Články
Popis metod 1

7 čtenářských technik, které stojí za to vyzkoušet – díl 2.

AutorKristýna
Publikováno12.08.2018

Druhý díl vám přináší další tipy na metody, které můžete při rozvoji čtenářské gramotnosti vyzkoušet.

Tabulka postav

Čtenáři pracují s textem a hledají v něm charakteristiku postavy, tedy podstatné informace o tom, co v textu říká nebo dělá. Měli by vypisovat doslovnou pasáž z textu, což je vede k tomu, že vyberou ty skutečně důležité a výstižné pasáže. Na základě těchto informací pak vyvozují, jaké má postava vlastnosti, jak vypadá a co všechno by se o ní dalo říct.

 

Myšlenková mapa

Myšlenková mapa je alternativní forma záznamu údajů, která nevyužívá běžné lineární uspořádání zápisků a poznámek. Její podstatou je vizuální (grafické) zachycení pojmů a vztahů mezi nimi. Pro děti je myšlenková mapa přínosná zejména tím, že vizualizuje vztahy mezi pojmy. Pokud má podobu konkrétního obrázku, snadno si ji zapamatují a lépe si vybavují obsažené údaje. Abstraktní mapy jsou vlastně diagramy vztahů mezi pojmy a mívají podobu oválů nebo obdélníčků propojených čarami. Může se tedy jednat o jednoduchý „bublinový“ zápis toho, co čtenáře k danému tématu napadne, nebo o složitější koncept využívající barev, znaků, symbolů a zkratek pro zpřehlednění myšlenek, popř. zaznamenání informací z textu.

 

V-CH-D (vím – chci se dozvědět – dozvěděl/a jsem se)

Čtenáři si individuálně vpisují do tabulky, co o tématu textu nebo lekce vědí, a také co o něm chtějí vědět. Potom ve dvojici sdílejí informace a doplňují první sloupec „Vím“ (pokud věří informacím od spolužáka) a druhý sloupec „Chci vědět“ (co je zajímá, co jim není jasné).

Následuje společné sdílení celé skupiny. U informací ve sloupci „Vím“, u nichž si čtenáři nejsou jisti věrohodností informace, dají otazník (event. nalepí papírek s otazníkem apod.). Případně mohou nalepit své otázky také do sloupce „Chci vědět“ a dát společnou tabulku na nástěnku.
Po tomto úvodu následuje práce s textem, např. metodou I.N.S.E.R.T. (více zde). Při ní nebo po ní si čtenáři zapíšou do sloupce „Dozvěděl/a jsem se“ nejdůležitější informace, které se nově dozvěděli, třeba i odpovědi na otázky ze sloupce „Chci vědět“.

 

Čtení s tabulkou předpovědí

Čtenáři si nejprve přečtou první část textu a pak do tabulky předpovědí zaznamenávají své nápady: jak bude text pokračovat, jak se postava zachová, co nebo kdo a jak zasáhne do děje apod. Potom dostanou další část textu a srovnávají své předpovědi s tím, jak je to v ukázce. Počet částí, na něž je text rozdělen, už pak záleží jen na vás. 

Tabulka předpovědí může vypadat takto:

 

Tabulka tvrzení ano/ne

Čtenáři nejprve dostanou tabulku s tvrzeními, u nichž zvažují, jestli jsou pravdivá (ano), či nikoliv (ne). Doplní do tabulky svůj názor k jednotlivým tvrzením a až potom dostanou k přečtení samotný text. Po jeho přečtení hledají potvrzení pravdivosti výroků – někdy doslovně v textu uvedené, jindy musejí domýšlet. V textu si příslušné části podtrhávají. Do sloupce „Po čtení“ si zapisují, jak pravdivost tvrzení posuzují po přečtení textu.

Do poznámky si pak zapisují argumenty svého aktuálního posouzení, např. slovo, z něhož to vyvodili, nebo nějaké vodítko, které je k rozhodnutí navedlo.

 

Vennův diagram

Známý diagram, v němž se velmi přehledně porovnávají dvě věci (jevy, postavy atd.) a znázorňují, které rysy mají společné, a které naopak jedinečné.

 

T-graf

Tento grafický organizátor slouží k porovnávání dvou protikladných aspektů (klady a zápory nějakého stanoviska či jevu, argumenty pro a proti atd.).

 

Zdroje:

1. ŠLAPAL, Miloš, Hana KOŠŤÁLOVÁ a Ondřej HAUSENBLAS. Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti. Nový Jičín: Krajské zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a informační centrum Nový Jičín, 2012. ISBN 978-80-905036-8-7. Upraveno, kráceno.
2. ŠAFRÁNKOVÁ, Kateřina a Hana KOŠŤÁLOVÁ, ed. Čítanka pro přemýšlivé učitelky a učitele. Praha: Občanské sdružení Kritické myšlení, 2007. Upraveno, kráceno.
3. Kritické myšlení [online]. [cit. 2017-02-07]. Dostupné z: www.kritickemysleni.cz/
4. Pomáháme školám k úspěchu [online]. [cit. 2017-02-07]. Dostupné z: http://www.kellnerfoundation.cz/pomahame-skolam-k-uspechu

Pro hodnocení musíte být přihlášeni.

3 komentáře

 

Chcete diskutovat? Stačí se jen přihlásit.

GOUSI MYBELAUP
14.11.2018
0
Každá úloha má jen jedno správné řešení. Úlohy můžeš řešit v libovolném pořadí – začni od nejlehčích. Pokud ti úloha nepůjde vyřešit během 2-3 minut, netrap se s ní a přeskoč na další. Pokud si při řešení potřebuješ dělat poznámky, použij čistý papír. Pokud ti něco není jasné, zeptej se svého vyučujícího.
KOUHU SYLUSAT
14.11.2018
0
ZUTRFXCU
Bára
18.04.2017
0
Myšlenkové mapy a tabulky postav využívám při práci s knížkou, Vennův diagram se dá výborně zařadit třeba do dějepisu, zeměpisu.

Nejčtenější články

Newsletter #1 - Pětilístek a Diamant

Rádi bychom vás podpořili ve vaší snaze rozvíjet u žáků čtenářskou a matematickou...

23.05.2019

Newsletter #2 - Grafické organizéry

Dnes vám blíže představíme grafické organizéry (též jen organizéry). Proč grafické organizéry používat?...

21.06.2019

7 čtenářských technik, které stojí za to vyzkoušet – díl 1.

Hledáte tipy na čtenářské aktivity, které vám pomohou s rozvojem čtenářské gramotnosti? Máme pro...

07.08.2018