
7 čtenářských technik, které stojí za to vyzkoušet – díl 2.







Druhý díl vám přináší další tipy na metody, které můžete při rozvoji čtenářské gramotnosti vyzkoušet.
Tabulka postav
Čtenáři pracují s textem a hledají v něm charakteristiku postavy, tedy podstatné informace o tom, co v textu říká nebo dělá. Měli by vypisovat doslovnou pasáž z textu, což je vede k tomu, že vyberou ty skutečně důležité a výstižné pasáže. Na základě těchto informací pak vyvozují, jaké má postava vlastnosti, jak vypadá a co všechno by se o ní dalo říct.
Myšlenková mapa
Myšlenková mapa je alternativní forma záznamu údajů, která nevyužívá běžné lineární uspořádání zápisků a poznámek. Její podstatou je vizuální (grafické) zachycení pojmů a vztahů mezi nimi. Pro děti je myšlenková mapa přínosná zejména tím, že vizualizuje vztahy mezi pojmy. Pokud má podobu konkrétního obrázku, snadno si ji zapamatují a lépe si vybavují obsažené údaje. Abstraktní mapy jsou vlastně diagramy vztahů mezi pojmy a mívají podobu oválů nebo obdélníčků propojených čarami. Může se tedy jednat o jednoduchý „bublinový“ zápis toho, co čtenáře k danému tématu napadne, nebo o složitější koncept využívající barev, znaků, symbolů a zkratek pro zpřehlednění myšlenek, popř. zaznamenání informací z textu.
V-CH-D (vím – chci se dozvědět – dozvěděl/a jsem se)
Čtenáři si individuálně vpisují do tabulky, co o tématu textu nebo lekce vědí, a také co o něm chtějí vědět. Potom ve dvojici sdílejí informace a doplňují první sloupec „Vím“ (pokud věří informacím od spolužáka) a druhý sloupec „Chci vědět“ (co je zajímá, co jim není jasné).
Následuje společné sdílení celé skupiny. U informací ve sloupci „Vím“, u nichž si čtenáři nejsou jisti věrohodností informace, dají otazník (event. nalepí papírek s otazníkem apod.). Případně mohou nalepit své otázky také do sloupce „Chci vědět“ a dát společnou tabulku na nástěnku.
Po tomto úvodu následuje práce s textem, např. metodou I.N.S.E.R.T. (více zde). Při ní nebo po ní si čtenáři zapíšou do sloupce „Dozvěděl/a jsem se“ nejdůležitější informace, které se nově dozvěděli, třeba i odpovědi na otázky ze sloupce „Chci vědět“.
Čtení s tabulkou předpovědí
Čtenáři si nejprve přečtou první část textu a pak do tabulky předpovědí zaznamenávají své nápady: jak bude text pokračovat, jak se postava zachová, co nebo kdo a jak zasáhne do děje apod. Potom dostanou další část textu a srovnávají své předpovědi s tím, jak je to v ukázce. Počet částí, na něž je text rozdělen, už pak záleží jen na vás.
Tabulka předpovědí může vypadat takto:
Tabulka tvrzení ano/ne
Čtenáři nejprve dostanou tabulku s tvrzeními, u nichž zvažují, jestli jsou pravdivá (ano), či nikoliv (ne). Doplní do tabulky svůj názor k jednotlivým tvrzením a až potom dostanou k přečtení samotný text. Po jeho přečtení hledají potvrzení pravdivosti výroků – někdy doslovně v textu uvedené, jindy musejí domýšlet. V textu si příslušné části podtrhávají. Do sloupce „Po čtení“ si zapisují, jak pravdivost tvrzení posuzují po přečtení textu.
Do poznámky si pak zapisují argumenty svého aktuálního posouzení, např. slovo, z něhož to vyvodili, nebo nějaké vodítko, které je k rozhodnutí navedlo.
Vennův diagram
Známý diagram, v němž se velmi přehledně porovnávají dvě věci (jevy, postavy atd.) a znázorňují, které rysy mají společné, a které naopak jedinečné.
T-graf
Tento grafický organizátor slouží k porovnávání dvou protikladných aspektů (klady a zápory nějakého stanoviska či jevu, argumenty pro a proti atd.).
Zdroje:
1. ŠLAPAL, Miloš, Hana KOŠŤÁLOVÁ a Ondřej HAUSENBLAS. Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti. Nový Jičín: Krajské zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a informační centrum Nový Jičín, 2012. ISBN 978-80-905036-8-7. Upraveno, kráceno.
2. ŠAFRÁNKOVÁ, Kateřina a Hana KOŠŤÁLOVÁ, ed. Čítanka pro přemýšlivé učitelky a učitele. Praha: Občanské sdružení Kritické myšlení, 2007. Upraveno, kráceno.
3. Kritické myšlení [online]. [cit. 2017-02-07]. Dostupné z: www.kritickemysleni.cz/
4. Pomáháme školám k úspěchu [online]. [cit. 2017-02-07]. Dostupné z: http://www.kellnerfoundation.cz/pomahame-skolam-k-uspechu