Newsletter #1 - Pětilístek a Diamant
Rádi bychom vás podpořili ve vaší snaze rozvíjet u žáků čtenářskou a matematickou gramotnost. Proto vám budeme pravidelně jednou měsíčně představovat různé metody, rychlé evokační aktivity, tipy na články a hry a další náměty, které můžete ve výuce využít.
V pravidelném newsletteru najdete vždy jednu konkrétní metodu a rovněž metodiku či aktivitu, se kterou si můžete metodu s žáky vyzkoušet.
Každá metodika i aktivita obsahuje potřebné informace, díky kterým si můžete vyučovací hodinu naplánovat – údaje o časové náročnosti, potřebných pomůckách, využitých metodách, jaké dovednosti rozvíjí apod. A rovnou začneme s prvními metodami. Už jste si někdy vyzkoušeli metodu pětilístek nebo diamant?
Pětilístek
Metoda, která je vhodná pro motivační evokaci i závěrečnou reflexi.
S touto metodou pomůžete žákům, aby si před probráním nového učiva vybavili vše, co k němu již vědí. Zjistíte, jaké zkušenosti žáci s tématem mají, a současně jim umožníte se na téma naladit. Metoda má pevnou strukturu, pracuje s klíčovými slovy k tématu a s žákovou zkušeností. Pokud ji využijete v závěru hodiny jako reflexi, získají žáci shrnutí tématu v několika slovech.
Nejdříve obvykle tvoří každý žák pětilístek vlastní, sdílením je možné v závěru vytvořit pětilístek společný. Žákům můžete šablonu na pětilístek rozdat nebo schéma načrtnout na tabuli či flipchart a doplnit ústním komentářem.
Metoda pětilístku není vhodná pouze do hodin českého jazyka. Zde přikládáme ukázku pětilístků pro další předměty:
Metodu si můžete vyzkoušet (po přihlášení vašimi přihlašovacími údaji do www.svetgramotnosti.cz) v metodikách MIMINO (metodika pro úroveň Průzkumník), KDYŽ SE BÁSEŇ STANE PÍSNÍ (úroveň Specialista) nebo OSTROV V PTAČÍ ULICI (úroveň Průzkumník).
Diamant
Obdobu pětilístku je metoda zvaná diamant, v níž žáci shrnují klíčová slova k tématu i v opozitních významech. Využít ji můžeme jako motivační rozcvičku, jako shrnutí probíraného tématu či pro vyjádření myšlenek a pocitů k tématu. Stejně jako v případě pětilístku můžete žákům šablonu rozdat, nebo diamant společně tvořit na tabuli.
Pro lepší představu přikládáme ukázku diamantu na téma společenských věd/občanské výchovy:
Nejen o těchto metodách se můžete dočíst v článku 7 čtenářských technik, které stojí za to vyzkoušet.
Doufáme, že pro pětilístek i diamant najdete v hodinách využití a že si je oblíbíte. Příště se můžete těšit na grafické organizéry.
Hezký konec května, Jindra