Čtenářské gramotnosti se věnujeme již od roku 2012, matematické gramotnosti od roku 2018. Vyvinuli jsme mapy učebního pokroku, adaptivní test, vzdělávací materiály a získali řadu zkušeností z různých seminářů a školení. Od roku 2020 vám nabízíme AKREDITOVANÉ SEMINÁŘE se zaměřením na rozvoj čtenářské gramotnosti v hodinách českého jazyka i v hodinách odborných předmětů a na rozvoj matematické gramotnosti v hodinách matematiky i v dalších oborech a předmětech.
V případě zájmu o uspořádání semináře ve vaší škole nás kontaktujte na adrese gramotnostmebavi@scio.cz, připravíme vám individuální nabídku na míru přímo pro vaše konkrétní potřeby.
Seminář systematicky pracuje s pojmem čtenářská gramotnost, mapou učebního pokroku čtenářské gramotnosti, adaptivním testem, který ověřuje úroveň žáků, a portálem www.svetgramotnosti.cz, kam účastníci získají přístup. Podporuje účastníky semináře v rozvoji čtení a čtenářských dovedností žáků na základní škole a předkládá jim řadu metod a forem aktivního učení.
Formou individuální a skupinové práce se účastníci seznámí s výukovými metodami prostřednictvím konkrétních lekcí. Účastníci si sami i ve spolupráci vyzkouší tvorbu vlastních metodik a aktivit, ve kterých využijí představené výukové metody.
Seminář slouží jako úvodní školení do čtenářské gramotnosti a jejího začlenění do výuky. Celkovou dotaci semináře je možné si individuálně poskládat z krátkých 4hodinových modulů. Dotace 8 hodin umožňuje zažití a vyzkoušení několika metod práce se čtenářskou gramotností žáků, dotace 24 nebo 32 hodin umožňje zažití a vyzkoušení řady metod práce se čtenářskou gramotností žáků.
Náplň semináře (kopletní obsah pro 32 hodin):
Na semináři si účastníci vyzkouší například metody: Brainstorming, Volné psaní, Kostka, Předvídání z klíčových slov, Alfa box, Čtení s předvídáním, Podvojný deník, Tabulka předpovědí, Cesta hrdiny, Životabáseň, Pětilístek, Diamant, Poslední slovo patří mně, Grafický organizér, Myšlenková mapa, V-CH-D, I.N.S.E.R.T., Vennovy diagramy, T-graf, V-CH-D (Vím-chci se dozvědět-dozvěděl jsem se), aj.
Seminář systematicky pracuje s pojmem matematická gramotnost, mapou učebního pokroku matematické gramotnosti, adaptivním testem, který ověřuje úroveň žáků, a portálem www.svetgramotnosti.cz, kam účastníci získají přístup.
Podporuje účastníky semináře v rozvoji matematických dovedností a znalostí žáků na základní škole a předkládá jim řadu metod a forem aktivního učení.
Formou individuální a skupinové práce se účastníci seznámí s výukovými metodami prostřednictvím konkrétních lekcí. Účastníci si sami i ve spolupráci vyzkouší tvorbu vlastních metodik a aktivit, ve kterých využijí představené výukové metody a seznámí se s kooperačními aktivitami. Společně si připraví gradované úlohy, získají matematické aktivity, nápady do hodin a výuky a náměty na propojení matematické gramotnosti do dalších předmětů a oborů.
Náplň semináře (32 hodin):
Seminář systematicky pracuje s pojmem čtenářská gramotnost a zaměřuje se na podporu jejího rozvoje ve vyučovacích předmětech mimo český jazyk. Na semináři se účastníci seznámí s řadou metod a forem aktivního učení, které si při práci s texty různého odborného zaměření v průběhu semináře sami vyzkoušejí.
Formou individuální a skupinové práce se účastníci seznámí s výukovými metodami prostřednictvím konkrétních lekcí. Účastníci si sami i ve spolupráci vyzkouší tvorbu vlastních metodik a aktivit, ve kterých využijí představené výukové metody. Účastníci se seznámí s portálem www.svetgramotnosti.cz, kam získají přístup.
Seminář systematicky pracuje s pojmem čtenářská gramotnost a zaměřuje se na podporu jejího rozvoje ve vyučovacích předmětech mimo český jazyk. Na semináři se účastníci seznámí s řadou metod a forem aktivního učení, které si při práci s texty různého odborného zaměření v průběhu semináře sami vyzkoušejí. Vhodnou délku časové dotace semináře lze individuálně nastavit kombinací několika 4hodinových modulů.
Náplň semináře (32 hodin):
Na semináři si účastníci vyzkouší například metody: Brainstorming, Volné psaní, Kostka, Badatelský úkol, Předvídání z klíčových slov, Alfa box, Tabulka předpovědí, Životabáseň, Pětilístek, Diamant, Poslední slovo patří mně, Grafický organizér, Myšlenková mapa, Vennovy diagramy, T-graf, V-CH-D (Vím-chci se dozvědět-dozvěděl jsem se), I.N.S.E.R.T. aj.
Uvedené metody jsou obecné a aplikovatelné pro všechny věkové kategorie žáků a jsou použitelné právě i v jiných předmětech, než je český jazyk.
Seminář slouží jako úvodní školení do formativního hodnocení a jeho začlenění do výuky. Během semináře si účastníci zažijí a vyzkoušejí několik metod a aktivit zaměřených na budování a posilování formativní výuky a v souvislosti s tím i formativního hodnocení. Součástí setkání je sdílení dobré praxe a reflexe zkušeností.
Seminář slouží jako úvodní školení do formativního hodnocení a jeho začlenění do výuky. Během semináře si účastníci zažijí a vyzkoušejí několik metod a aktivit zaměřených na budování a posilování formativní výuky a v souvislosti s tím i formativního hodnocení. Součástí setkání je sdílení dobré praxe a reflexe zkušeností.
Náplň semináře
Co je formativní hodnocení a proč ho cíleně rozvíjet.
Formativní x sumativní hodnocení.
Jak na formativní vzdělávání, kdy, jak a proč začít.
Jak formativní hodnocení zařazovat do každodenní výuky.
E-U-R a jeho praktické využití na konkrétních ukázkách aktivit.
Skupinová práce na metodice či aktivitě.
Individualizace práce dle věku a úrovně žáků.
Na semináři si účastníci vyzkoušejí některé z metod: Alfa box, Pětilístek, Diamant, Grafický organizér, Myšlenková mapa, I.N.S.E.R.T., Vennovy diagramy, T-graf, V-CH-D (Vím-chci se dozvědět-dozvěděl jsem se), Stolní tenis, Oříšek, Živé pexeso, Ano - ne, Kolotoč, Skládankové učení, Generátor otázek, Brainstorming, Volné psaní, Kostka, Předvídání z klíčových slov, Alfa box, Tabulka předpovědí, Poslední slovo patří mně aj.
Semináře čtenářské gramotnosti společnosti Scio byly pro mě určitě přínosem. Každé setkání s pedagogy jiných škol je pro mě velmi podnětné. Oceňuji i to, že se zde setkali učitelé prvního i druhého stupně různých aprobací. Při výměně názorů a zkušeností jsem se utvrdila v tom, že problém čtenářské gramotnosti není jenom v naší škole a hlavně češtináři preferovali propojenost napříč předměty. I když jsem si prošla kurzem kritického myšlení a metody znám, potěšily mě praktické ukázky při použití různých metod KM a trochu jiné uchopení, než jsem znala předtím. Oba semináře byly programově zajímavé a odnesla jsem si dost podnětů pro moji další práci, přínosem je i možnost přístupu k materiálům na webu svetgramotnosti.cz. Ve Sciu jsem se navíc cítila velice dobře, líbilo se mi pracovní prostředí, které je absolutně jiné než školní. Oceňuji Váš vlídný a vstřícný přístup.
Semináře čtenářské gramotnosti jsou pro mě přínosem v konkrétních metodách pro žáky na rozvoj jejich čtenářských dovedností. Metody mám možnost si sama na sobě prakticky vyzkoušet a zhodnotit je spolu s ostatními v možnosti jejich využití v konkrétních hodinách a případně odhadnutí jejich časové dotace. Vždy je na seminářích přátelská a tvůrčí atmosféra a dozvěděla jsem se i mnoho aktivit na pozitivní naladění žáků a rozdělení do skupin, které ve svých hodinách používám. Oceňuji i možnost sdílení nápadů a zkušeností s ostatními kolegyněmi v semináři. Moc se mi líbí, že se vždy mohu seznámit s knihami, které jsou na semináři k prohlédnutí a inspirují mě k nákupu do naší školní knihovny i při využívání pro děti pro práci s textem. Vždy máme také k dispozici všechny materiály z hodin i pomůcky, informace o webových stránkách, které se dají při výuce a přípravě na ni uplatnit.