O projektu Svět gramotnosti
Dnešní svět je v neustálém pohybu a vývoji. Ve Scio se proto snažíme pomáhat s problémy tak, jak přichází. Už totiž nestačí znát jednotlivá fakta či namemorované poučky. Důležité je číst mezi řádky, umět rozlišit podstatné a to méně důležité, chápat souvislosti, propojovat znalosti i lidi a spolupracovat. Jedná se o posilování tzv. gramotností. Využijte proto svetgramotnosti.cz, kde mohou vaši žáci i učitelé rozvíjet čtenářské a matematické dovednosti.
Proč to děláme – proč vznikl projekt na podporu čtenářské gramotnosti?
- Děti, které čtou pro radost, dosahují lepších výsledků.
Autoři studie IOE (zdroj zde) zjistili, že děti, které čtou pro radost, zvládají mezi 10 až 16 lety lépe matematiku, mají větší slovní zásobu a lepší vyjadřovací schopnosti než ty, které čtou zřídka.
- Děti s omezenou slovní zásobou v první a druhé třídě dosahují horších výsledků i na střední škole
Výzkum Anne Cunninghamové a Keitha Stanoviche potvrzuje důležitost rozvoje čtenářské gramotnosti u předškolních a školních dětí. Ty děti, které základní školu začínají s omezenou slovní zásobou, dosahují horších výsledků i na střední škole (zdroj zde).
- Rozvoj čtenářské gramotnosti může mít mnoho podob
Britský deník Independent představil studii Národního fondu gramotnosti (zdroj zde), která se věnovala e-knihám. Děti, které četly on-line elektronické knížky, zvýšily svůj čtenářský věk během 19 týdnů v průměru o 8 měsíců. Na konci studie dvakrát více chlapců prohlásilo, že čtení je „super“ (66,5 % oproti původním 34,4 %). Studie ve svých závěrech vidí potenciál ke zlepšení dlouhodobých studijních nedostatků žáků, protože je zde způsob, jak žákům čtení zpříjemnit a motivovat je k častějšímu otevření knih.
- Pokud dítě nenalezne čtenářské zázemí v rodině, o to více je důležitá role učitele nebo knihovníka
Děti, které nemají doma knihovnu, rodiče jim nečtou a ani jim nejsou čtenářským vzorem, pak samy méně čtou a čtení je spíše nebaví (RICHTER, Vít. České děti jako čtenáři v roce 2013). A to má samozřejmě vliv na úroveň čtenářské gramotnosti a na výsledky v dalších předmětech.
Z čeho projekt vychází – Mapa učebního pokroku čtenářské gramotnosti
- popisuje vývoj čtenářské gramotnosti pro základní školu
- pokrývá oblast získávání a zpracování informací a zhodnocení textu
- obsahuje sled jednotlivých kroků, které při osvojování si čtenářských dovedností většinou nastávají
- jasně formuluje, čeho je třeba dosáhnout a jakým způsobem se projevuje to, že bylo cíle dosaženo
- je rozdělená na 6 úrovní
- každá úroveň popisuje charakteristické projevy žáků na dané úrovni
- poskytuje rámec ke sledování pokroku jak z hlediska žáka, tak z hlediska učitele
- vychází z kategorií podle mezinárodního měření PISA
Některá zjištění z dotazníkových šetření z dosud realizovaných testování čtenářské gramotnosti:
- Čím častěji žáci čtou tištěné texty, tím lepších výsledků dosahují ve čtenářské gramotnosti. Nejvíce je to patrné u žáků v 4. a 5. třídě, kde se jasně potvrzuje, že kdo čte alespoň několikrát do týdne, má výrazně lepší výsledky, než ten, kdo čte méně často.
- Počet přečtených knih také významně souvisí s tím, zda jsou žáci úspěšní v komunikaci, při řešení problémů nebo dokážou např. dobře vycházet s lidmi ve svém okolí.
- Rodiče dětem stále pravidelně čtou, uvádí to přes 80 % žáků.
- Většina žáků čte i knížky, které do školy nepotřebuje, tito žáci jsou v testu mírně úspěšnější. Toto procento s přibývajícím věkem klesá. Stejně tak s věkem klesá i procento žáků, kteří si chodí půjčovat knihy do knihovny.
- Průměrný čas strávený u počítače a televize výrazně převýšil čas strávený u knih.
- Televize a počítač nemají negativní vliv na čtenářskou gramotnost, pokud na nich dítě netráví několik hodin denně. V tom případě úroveň gramotnosti klesá.
A proč matematická gramotnost?
Doplnění projektu o část podporující matematickou gramotnost bylo jen logickým vyústěním našich snah o komplexní podporu žáků i učitelů.
Mapováním matematické gramotnosti se pravidelně zabývá i Česká školní inspekce, výsledky z jejích šetření jen potvrzují potřebnost ji rozvíjet a podporovat. Z poslední Tematické zprávy věnující se Rozvoji čtenářské, matematické a sociální gramotnosti na základních a středních školách ve školním roce 2015/2016 vyplývají ne příliš pozitivní závěry.
Výsledky žáků 6. ročníku základních škol: Očekávaná úroveň úspěšnosti byla expertně stanovena na 67 %. Žáci 6. ročníku ZŠ ji nedosáhli, celková úspěšnost byla jen 51 % (strana 46 zprávy).
Výsledky žáků 1. ročníku středních škol: Celková úspěšnost žáků byla jen 32 %, což je méně než polovina z minimální očekávané úspěšnosti a je jednoznačným neúspěchem (strana 47 zprávy).
Zde přinášíme stručný souhrn z poslední Tematické zprávy, celé znění si můžete přečíst zde.
Svetgramotnosti.cz vám nabízí:
- připravené aktivity na rozvoj čtenářské a matematické gramotnosti od 1. do 9. třídy ZŠ s přesahem na 1. a 2. ročník SŠ,
- testy čtenářské a matematické gramotnosti s možností poslechu zadání,
- tipy na knihy, deskové hry a on-line výukové materiály rozdělené podle úrovně uživatele,
- články plné inspirace a nápadů nejen do hodin českého jazyka a matematiky,
- na míru šité workshopy, semináře a metodickou podporu pro vaše učitele.
Celý projekt pro vás připravil tým odborníků ze Scio i z praxe – učitelů, lektorů a knihovníků. Doufáme, že svetgramotnosti.cz pro vás bude užitečným nástrojem při plánování a zkvalitňování výuky a pomůže tak co nejvíce učitelům, školám a hlavně dětem.
Přejeme vám mnoho tvůrčí práce, objevitelských momentů, zvídavých dětí a spokojených učitelů.
Za tým svetgramotnosti.cz
Jindra a Petra