Články
motiv2.jpg

K plynulému čtení

AutorScio
Publikováno07.11.2016
Zatím nehodnoceno.

Několik způsobů, jak posilovat plynulost žáků ve čtení nahlas.

Plynulé čtení bývá definováno jako schopnost číst nahlas přesně a s porozuměním. Bez této dovednosti může zůstat žákům svět fantazie, poezie nebo dramat uzavřen. Lisa Blau proto na serveru Scholastic.com popisuje metody, jak plynulost u žáků zlepšovat (a tím zvyšovat jejich pochopení čteného textu).

Základním krokem je plynulé čtení předvést a nahlas, s patřičným nasazením, žákům předčítat nejrůznější texty od poezie až po novinové články (ovšem s ohledem na zájmy dětí). Po dočtení je dobré otevřít diskuzi nad způsobem čtení a technikami, které u posluchačů udržují zájem. Následuje opakované čtení samotných žáků, na kterém si osvojují nová slova a fráze. Vhodné je začít s krátkou básní, kterou učitel několikrát sám přednese a upozorní na své frázování, tempo i intonaci, což žáci následně opakují jako ozvěna verš po verši. Na závěr čte báseň s přednesem celá třída sborově. To odbourává u čtenářů strach z chyb, kterému jsou vystaveni při samostatném hlasitém čtení.

Frázování lze nacvičit také pomocí papírků s jednotlivými verši, na kterých se žáci učí číst skupinu slov jako celek, ne slovo po slově. Pokud je nutná individuální pomoc slabším čtenářům je vhodné opakovat maximálně patnáctiminutová sezení s doučovateli (z řad rodičů, dobrovolníků nebo starších spolužáků), na kterém žáci čtou nahlas připravené texty, jsou oceněni za plynulé pasáže a procvičují ty obtížné.

Účinnou a zábavnou metodou je pak scénické čtení. Žáci si rozdělí role a předčítají své pasáže podle scénáře, které mohou nacvičovat podobně jako již zmiňované básně (předčítání, ozvěnové a sborové čtení). K finálnímu představení mohou žáci dostat kostýmy a rekvizity a předčítat před skutečným publikem nebo lze představení alespoň natočit, aby sami žáci viděli, jak plynulými čtenáři už jsou. 

zdroj
Pro hodnocení musíte být přihlášeni.

0 komentářů

 

Chcete diskutovat? Stačí se jen přihlásit.

Bez komentáře. Buďte první.

Nejčtenější články

Newsletter #1 - Pětilístek a Diamant

Rádi bychom vás podpořili ve vaší snaze rozvíjet u žáků čtenářskou a matematickou...

23.05.2019

Newsletter #2 - Grafické organizéry

Dnes vám blíže představíme grafické organizéry (též jen organizéry). Proč grafické organizéry používat?...

21.06.2019

7 čtenářských technik, které stojí za to vyzkoušet – díl 1.

Hledáte tipy na čtenářské aktivity, které vám pomohou s rozvojem čtenářské gramotnosti? Máme pro...

07.08.2018