
Záložky, které pomáhají se čtením


Čtenářské tipy a strategie lze shrnout na záložky do knih, studenti se k nim tak mohou vrátit a lépe si je zapamatovat.
Záložky do knížky jako pomocník při výuce čtení s porozuměním představuje americká učitelka Genvieve Laureate v krátkém videu na serveru Teachingchannel.
Čtenářské strategie, které chce studentům předat, jim nejen vysvětlí, ale také shrne na barevných záložkách. Věří, že pokud studenti rady nejen slyší, ale i vidí, lépe si je zapamatují. Záložky jim navíc zůstávají, takže se k nim mohou později vrátit.
Metodu ilustruje na strategii určení důležitých událostí v příběhu. Z knihy, kterou studenti přečetli, vybírá několik událostí a u každé studenti debatují nad třemi otázkami ze svých záložek:
- „Kdyby tato událost chyběla, bylo by těžké knížce rozumět?“
- „Kdyby tato událost chyběla, zdálo by se, že je text neúplný?“
- „Kdyby tato událost chyběla, měl by na mě jako na čtenáře text menší dopad?“
Pokud jsou otázky zodpovězeny kladně, jedná se o důležitou událost, píše se na záložce. Studenti tak mohou lépe identifikovat, co je a co není pro příběh důležité, lépe text pochopit i se nad ním víc zamýšlet. Záložka jim pomáhá při diskuzi netápat a celý proces si lépe zapamatovat. Záložky jde využít i na jiné strategie, popř. na nich mohou být otázky, na které si žáci zaznamenávají odpovědi. Oproti klasickým dotazníkům nebo testům může záložková forma některé studenty víc zaujmout.