Články
Fakta versus názory

Fakta versus názory

AutorScio
Publikováno07.11.2016
Zatím nehodnoceno.

Tipy americké učitelky, jak u dětí rozvíjet dovednost rozeznávat názory od faktů.

Rozeznat fakta od názorů je dovednost užitečná nejen ve škole, ale i v běžném životě, obzvlášť v digitalizovaném světě, kde může šířit svá „fakta“ kdokoli na sociálních sítích, blogu nebo v článcích na Wikipedii. Jak tuto dovednost u žáků různého věku trénovat a rozvíjet?

Americká pedagožka Hannah Hudson sdílí na blogu We are teachers své oblíbené metody: už s druháky je možné třídit papírky s krátkými větami jako „zmrzlina je z mléka a cukru“ a „vanilková zmrzlina je nejlepší“ na hromádky podle toho, jestli je výrok pravdivý pro všechny, nebo jen pro někoho. Podobně mohou žáci vyplňovat osobní tabulku faktů („mám tři sourozence“) a názorů („Beverly Cleary je moje oblíbená spisovatelka“) – při vzájemném předčítání pak mohou spolužáci určovat, co je fakt a co jen názor.

Dětem ve třetí až páté třídě je dobré ukázat slova, které obvykle uvozují názory (věřím, myslím, cítím, vždycky, nikdy, žádný), a nechat je taková slova hledat v novinových sloupcích i běžných článcích – sami tak mohou porovnat, ve kterém typu textu je více názorů a ve kterém více faktů. Žáci také mohou podrobně procházet vhodné odborné články, ve kterých autoři své názory podporují dostupnými fakty, a v textu názory a podpůrná fakta barevně odlišovat.

Šesťáci až osmáci mohou srovnávat promítání názorů autorů do jejich příběhů, např. při porovnání dvou životopisů stejné osoby napsané různými autory. Ověřování faktů či názorů lze demonstrovat na klipu z volební debaty, kde se různí kandidáti vyjadřují ke stejnému tématu. Žáci sami ověří, která tvrzení jsou podložená fakty a která jsou pouze názory, a mohou diskutovat o tom, proč ty které výroky kandidáti vyslovují.

Starší studenti mohou sledovat twitterový účet známé osobnosti a určovat, které tweety představují fakta a které vyjadřují názor (pokud to není zřejmé, je třeba informace ověřit). Užitečné je také vyzvat studenty, aby v novinách nebo kdekoli online vyhledávali názory prezentované jako fakta, a diskutovat s nimi o tom, proč mohl autor chtít informaci prezentovat tak, jak ji prezentoval.

zdroj
Pro hodnocení musíte být přihlášeni.

0 komentářů

 

Chcete diskutovat? Stačí se jen přihlásit.

Bez komentáře. Buďte první.

Nejčtenější články

Newsletter #1 - Pětilístek a Diamant

Rádi bychom vás podpořili ve vaší snaze rozvíjet u žáků čtenářskou a matematickou...

23.05.2019

Newsletter #2 - Grafické organizéry

Dnes vám blíže představíme grafické organizéry (též jen organizéry). Proč grafické organizéry používat?...

21.06.2019

7 čtenářských technik, které stojí za to vyzkoušet – díl 1.

Hledáte tipy na čtenářské aktivity, které vám pomohou s rozvojem čtenářské gramotnosti? Máme pro...

07.08.2018