Články
trainbrain

Chybí vám nástroj na rozvoj kritického myšlení? Víme o něm!

AutorJindra Plamitzerová
Publikováno15.08.2019
Zatím nehodnoceno.

Často na našich setkáních s učiteli všech stupňů škol slýcháváme postesknutí nebo spíše přání, že by přivítali nějaký nástroj, který by jim pomohl rozvíjet u dětí zajímavou formou kritické myšlení. A my jsme jeden takový objevili. S radostí vám projekt TrainBra.in v rozhovoru s Veronikou Tomanovou představujeme.

Veroniko, jak jste se dostala ke kritickému myšlení?

Vše začalo matematikou. Učily jsme s kolegyní Markétou Dvořákovou matematiku na základní škole podle Hejného metody. Den co den jsme vymýšlely nové a nové příklady, vystřihávaly a laminovaly různé kartičky, abychom si tímto způsobem vytvořily jakousi databázi úloh, kterou bychom mohly při výuce využívat. Jednoho dne za námi přišel nadšený tatínek Andrej Probst s návrhem, že doma synovi programuje různé úlohy k procvičování a že bychom se mohli společně pustit do tvorby webu, který by v budoucnu mohl usnadnit práci i jiným učitelům. Tento nápad nás nadchl. Do party jsme přijali ještě grafika Jána Kovácse a společně postupně vytváříme celou rodinuvýukových portálů, z nichž první vlaštovkou byla právě www.matika.in. Postupně vznikly další weby (www.gramar.in, www.zlatka.in), zaměřené na češtinu a finanční gramotnost.

V průběhu času jsme si stále více uvědomovali, že nad všemi těmi znalostmi a informacemi, které se dennodenně valí ze všech stran, stojí dovednost s nimi pracovat, schopnost umět si ověřit, zda jsou pravdivé, zda s námi jejich prostřednictvím někdo nemanipuluje apod. A že dovednost kriticky myslet by měla být nezbytnou součástí vzdělávání i lidského života. Proto vznikl čtvrtý web z naší rodiny TrainBra.in, inspirací nám byl hlavně Petr Ludwig z GrowJob.

Můžete web blíže představit?

Web cílí na rozvoj kritického myšlení u studentů středních škol (zatím), seznamuje je s různými typy kognitivních zkreslení, nabízí strategie pro práci s textem a informacemi, metody ověřování informací (nejen) v médiích, vysvětluje aktuální pojmy jako fake news, hoax, deep fakes a další. Obsahuje také témata k diskuzi v rámci třídního kolektivu. Každé téma umožňuje anonymní hlasování, které lze v učitelské zóně vyhodnotit a následně s pomocí návodu vést akademickou debatu. Rádi bychom, aby web pomáhal učitelům s náplní humanitních předmětů.

A jak konkrétně funguje a kdo může web používat?

Web můžou využívat studenti bez toho, aby byli vázaní na školu, ale největší výhody webu jsou v případě používání ve třídě. Každý učitel se může zaregistrovat, získá tak přístup do své učitelské zóny, kde má k dispozici celou řadu funkcí. Například si vytvoří svoji třídu/skupinu, ke které se svými profily přidají studenti. Po vyřešení úkolů a pracovních listů může učitel sledovat výsledky a pokrok nebo na základě hlasování (díky nim zjistí postoje skupiny) může se studenty diskutovat o různých aktuálních tématech. K dispozici má další metodické materiály s nápady do výuky, v případě potřeby může pracovní listy tisknout atd. Web šetří čas přípravy, poskytuje kvalitní obsah a výuka je pro žáky atraktivnější. Vše mohou učitelé využívat zdarma.

Studenti můžou nárazově řešit úkoly a seznamovat se s tématy, nebo se mohou zaregistrovat a pracovat s webem komplexněji. Sledovat svůj vývoj, odpovědi nebo statistiky ve svém profilu. Pokud jsou navíc s webem spojeni prostřednictvím školy, mají další výhody: můžou vidět, jaké postoje má ke konkrétním tématům jejich skupina/třída, přes rozhraní mají možnost komunikovat s učitelem, dostávat či posílat zpětnou vazbu prostřednictvím zpráv.

Můžou se učitelé, kteří se o kritické myšlení zajímají, nějak do projektu zapojit?

Určitě. Rádi bychom více spolupracovali s učiteli jednotlivých stupňů škol a zapojili je do tvorby obsahu webu dle jejich potřeb. Mohou se s námi prostřednictvím webu spojit a vytvářet například pracovní listy. Náš čtyřčlenný tým (Veronika Tomanová, pedagožka, Andrej Probst, programátor, Markéta Dvořáková, pedagožka, Ján Kovács, grafik, pozn. autora) pomoc velmi přivítá.

Máte nějaké další plány?

Aktuálně je web naplněn obsahem pro střední školy. Tuto věkovou kategorii chceme obohacovat o další témata a aktualizovat vzhledem k dění ve společnosti. Dalším krokem je rozšíření obsahu pro základní školy, a to pro I. i II. stupeň. A vedle toho bychom rádi učitele v oblasti kritického myšlení podpořili semináři.

Dalším naším snem je obohatit web o sekci určenou seniorům, kteří jsou každodenně vystavováni tlakům současného mediálního světa. Chtěli bychom, aby i oni byli v této oblasti zkušenější.

Děkujeme za rozhovor a přejeme, aby se vám, webu i kritickému myšlení nás všech dařilo :-)

 

Pro hodnocení musíte být přihlášeni.

0 komentářů

 

Chcete diskutovat? Stačí se jen přihlásit.

Bez komentáře. Buďte první.

Nejčtenější články

Newsletter #1 - Pětilístek a Diamant

Rádi bychom vás podpořili ve vaší snaze rozvíjet u žáků čtenářskou a matematickou...

23.05.2019

Newsletter #2 - Grafické organizéry

Dnes vám blíže představíme grafické organizéry (též jen organizéry). Proč grafické organizéry používat?...

21.06.2019

7 čtenářských technik, které stojí za to vyzkoušet – díl 1.

Hledáte tipy na čtenářské aktivity, které vám pomohou s rozvojem čtenářské gramotnosti? Máme pro...

07.08.2018