Plyšák na Noc s Andersenem
Je to tady, dnes vypukne dlouho očekávaná Noc s Andersenem :) Řekněte dětem, ať si přinesou na přespání plyšáka. Proč?
Věděli jste, že tato akce proběhne na téměř 1 700 místech po celém světě a jen u nás se do akce zapojí více než 98 000 dětí a dospělých? Více zajímavostí naleznete zde: http://www.nocsandersenem.cz/
A mám pro vás tip:
Noc s oblíbeným plyšovým kamarádem (nejen) v knihovně povzbuzuje děti ke čtení i dlouho po skončení akce, informuje server EurekAlert. Výzkum týmu ze čtyř japonských univerzit potvrdil, že je to efektivní cesta, jak v dětech probudit a podporovat lásku ke čtení a jak zlepšit jejich čtenářské návyky. Autoři chtějí podpořit šíření podobných akcí po celém světě.
Programy zaměřené především na začínající čtenáře a jejich vztah k obrázkovým knihám běží v různých zemích. Děti s sebou na noc do knihovny vezmou oblíbeného plyšáka, kde jim hračka hledá ty nejlepší knížky. Zaměstnanci a dobrovolníci je při tom nafotí a ráno dají dítěti vybrané knihy, aby je svým plyšovým kamarádům přečetlo.
Protože dosud chyběly vědecké důkazy o vlivu takových akcí, rozhodli se japonští výzkumníci sledovat, jaký efekt mají a jak dlouho trvá. Výsledky je překvapily – nejen že děti účastnící se takových programů měly později o knihy větší zájem, ale osvojily si i nový zvyk číst svým kamarádům, což dřív samy nedělaly.
Autoři zkoumali chování dětí v den akce, tři dny poté a po měsíci. V den akce počet dětí předčítajících hračkám významně narostl, avšak po třech dnech se efekt vytratil. Po měsíci stačilo dětem chvíli hračku schovat a další den jim ukázat fotky z akce, aby se zájem opět probudil.
Fotky podněcují představivost dětí, které často věří, že knížku skutečně vybral jejich plyšový kamarád.
Čtení plyšákům je zajímavým obohacením rozvoje dětské slovní zásoby a představivosti. Navíc děti podporuje v aktivnějším a spontánnějším čtení, narozdíl od pasivního předčítání knih rodiči.
Zdroj: https://www.eurekalert.org/pub_releases/2017-02/e-sws022117.php