Články
Oblíbené knihy

Oblíbené knihy

AutorScio
Publikováno08.12.2016
Zatím nehodnoceno.

Nejefektivnější je číst to, co čtenáře zajímá, děti si ale často neumí takovou knihu samy najít, čtou spíš to, co ostatní.

Studenti si často neumí vybrat knihu podle svého zájmu a čtenářských zkušeností. Jejich výběr často ovlivňuje jejich sociální skupina, a tak čtou, co se teď zrovna čte, knihy spolu rozebírají, půjčují si je navzájem. Někdy si ale více užívají proces socializace kolem knížek, které jsou zrovna v módě, než samotné čtení, upozorňuje Chloe Beauford na blogu Reading Horizons.

Sama opakovaně ve školní knihovně pozoruje podzim řeckých bájí, kdy mizí všechny knihy k tématu od těch obrázkových až po náročné svazky. Studenti si sami vytváří své čekací listiny, zajímají se, kdo měl knihu před nimi a kdo si ji zarezervoval po nich a rozebírají celou mytologii ve skupinkách. Pokud se ale Beauford podívala blíž, všimla si, že hodně dětí knihy spíše prolistuje, podívá se na obrázky nebo jen zběžně projde text. Na její dotazy někteří studenti připustili, že je řecké báje vlastně vůbec nezajímají a čtou je jen proto, že je čtou všichni ostatní. Navíc Beauford zjistila, že ani neví, jak si knihu, která by se jim mohla líbit víc, najít.

Děti sice znají školní digitální katalog a technicky jej umí ovládat, neumí si v něm ale najít knížku podle svého zájmu nebo žánru, který je baví. Často také neumí odhadnout, která kniha je nad jejich schopnosti, nebo je naopak pro ně příliš lehká. Po krátkém rozhovoru a praktické ukázce se ale žáci rychle zorientují a jejich výběr se dramaticky mění. Čtení toho, co čtenáře zajímá, je přitom klíčem k zlepšování čtenářských dovedností a k lásce ke čtení vůbec. Beauford proto nabádá učitele, aby učili děti si knihy podle svého zájmu vybírat, ať už ve školní knihovně, nebo obecně v různých oline katalozích, nebo na serverech o literatuře tříděných podle témat, žánrů, autorů, podobnosti k již přečteným knihám apod. Dobré je si takto společně sestavit letní seznam literatury na míru. 

zdroj
Pro hodnocení musíte být přihlášeni.

0 komentářů

 

Chcete diskutovat? Stačí se jen přihlásit.

Bez komentáře. Buďte první.

Nejčtenější články

Newsletter #1 - Pětilístek a Diamant

Rádi bychom vás podpořili ve vaší snaze rozvíjet u žáků čtenářskou a matematickou...

23.05.2019

Newsletter #2 - Grafické organizéry

Dnes vám blíže představíme grafické organizéry (též jen organizéry). Proč grafické organizéry používat?...

21.06.2019

7 čtenářských technik, které stojí za to vyzkoušet – díl 1.

Hledáte tipy na čtenářské aktivity, které vám pomohou s rozvojem čtenářské gramotnosti? Máme pro...

07.08.2018