Články
	Jak motivovat mladé čtenáře

Jak motivovat mladé čtenáře

AutorScio
Publikováno22. 11. 2016
Zatím nehodnoceno.

Inspirativní třídní a školní aktivity, které vedou děti ke čtení.

Server Education Word představuje výběr z aktivit motivujících děti ke čtení, se kterými přišli američtí učitelé během sponzorovaného projektu BOOK IT.

Aktivity mají u dětí posílit lásku ke knihám a oživit literární výuku. Povinné samostatné čtení může být zajímavější díky náhodnému výběru knih pomocí hudby – dokud hudba hraje, obchází děti židle s knihami v kruhu, po vypnutí děti usedají na nejbližší židli a začtou se do příslušné knihy.

Orientaci v knize může oživit soutěž týmů ve třídě, které mají ve stejné knize najít stránky s konkrétními událostmi nebo postavami. Děti také mohou číst knihu bez jejího obalu a samy ji pojmenovat a navrhnout titulní stranu (a diskutovat o důležitosti názvu i obalu). Žáci mohou podpořit čtení také u nejmenších dětí výrobou barevných leporel jako dárků pro novorozence v místní porodnici. Věnovat je mohou společně s dopisem pro rodiče, v němž vysvětlí, proč je čtení pro děti důležité. Dětským oddělením v nemocnici lze věnovat společné nahrávky knížek z jejich knihoven pro děti, které si nemohou číst samy.

Na hodiny hlasitého předčítání je dobré do školy občas tajně pozvat rodinné příslušníky dětí s jejich vybraným příběhem – děti jsou překvapeny a dávají pozor. Místo klasického seznamu knih mohou studenti zakreslovat do mapy „navštívené“ státy. Převyprávění příběhu může sloužit k vytvoření sítě z provázku mezi studenty (ten putuje od studenta ke studentovi a každý přidává k příběhu svou větu). Studenti si také mohou zkusit přehrát setkání postav z knížek, ať už skutečné, nebo hypotetické, nebo si zahrát na soud a vyslýchat tři vybrané svědky o dané knížce. Porota pak rozhoduje, kdo z nich knížku skutečně četl. Děti navíc milují hrát si na učitele, proto je dobré nechat je samotné připravit pár otázek na pochopení úryvku z knihy, který si vyberou a třídě samy přečtou.

Je dobré zapojit celou školu – každý den může být vybrán jeden žák, který ze své knížky přečte kousek panu řediteli a dostane za to třeba podepsanou záložku, nebo mohou děti dostat právo „zatknout“ libovolného učitele a odsoudit ho k několika minutám čtení celé třídě. Na škole lze uspořádat společný čtecí maraton nebo vyhlásit den oblíbených knížek a nechat děti přijít v kostýmu knižní postavy či vyzdobit dveře do třídy jako obal obří knihy. Spolužáci ze starších ročníků mohou napsat miniknížku o mladších spolužácích a společně si z ní číst.

Aby děti měly představu o času stráveném čtením, mohou si dělat týdenní tabulku a zapisovat čas strávený s knihou a u televize. Starší děti si mohou vytvořit vlastní časovou osu čtení s knihami, které měly v konkrétním věku rády. Ve škole mohou děti dostávat za přečtené knížky korálky, které postupně navlékají na své stuhy na oknech.

Výběr knih by měl být především na samotných čtenářích. Aby mezi sebou sdíleli tipy, je možné vytvořit třídní obrázkovou knihu s fotografiemi všech žáků a jejich oblíbenou knihou nebo vytvořit seznam knih, které děti hodnotí pomocí barev jako na semaforu a své hodnocení zdůvodňují. 

zdroj
Pro hodnocení musíte být přihlášeni.

0 komentářů

 

Chcete diskutovat? Stačí se jen přihlásit.

Bez komentáře. Buďte první.

Nejčtenější články

Vypravěčka – Tři příběhy v jednom od Jodi Picaultové

Baví mě složitější příběhy, kdy musíte sledovat několik dějových linií a přesuny v čase. Mám ráda...

25. 1. 2018

7 čtenářských technik, které stojí za to vyzkoušet – díl 1.

Hledáte tipy na čtenářské aktivity, které vám pomohou s rozvojem čtenářské gramotnosti? Máme pro...

7. 8. 2018

Vzorec na pochopení textu

Pochopení obsahu závisí na úrovni dekódování textu a chápání jazyka

10. 10. 2016