Paradox zvyšování čtenářské gramotnosti
Při snahách o zvyšování čtenářské gramotnosti by se nemělo zapomínat na obecné akademické znalosti z jiných oborů, které pomáhají porozumět textům.
K rozvoji čtenářské gramotnosti je třeba prohlubovat znalosti i v jiných předmětech, než jsou jen hodiny čtení, analyzuje server Education Week.
Američtí politikové se v reakci na zhoršené výsledky v testech čtenářských dovedností snaží o zvýšení hodinové dotace čtení, což ale omezuje čas věnovaný přírodním nebo humanitním vědám. To přináší paradox – snaha zvýšit čtenářskou gramotnost ji v dlouhodobém měřítku sníží, zejména kvůli nedostatku slovní zásoby.
Pochopení textu není samostatná dovednost jako jízda na kole nebo házení míčem, vychází nejen ze schopnosti přečíst text, ale také ze znalostí z nejrůznějších oborů. Zdatní čtenáři vědí alespoň něco o celé škále témat, a potřebují proto kvalitní výuku nejen ve čtení, ale také ve vědách a umění.
Nový federální školský zákon umožňuje školám posílit rozvoj širokých akademických znalostí studentů, což by mělo přinést zvýšení čtenářské gramotnosti studentů, zejména u dětí ze znevýhodněných prostředí. Chápání textu je propojeno s šíří slovní zásoby a obecných znalostí – a mezera v čtenářské gramotnosti mezi běžnými a znevýhodněnými dětmi začíná už v předškolním vzdělávání, ve kterém jsou děti běžně denně vystavovány mnoha novým slovům, zážitkům i poznáním, zatímco děti ve znevýhodněných oblastech tyto možnosti nemají, jejich znalosti jsou omezené a slovní zásoba se zvyšuje mnohonásobně pomaleji.