
Jedna škola, jedna kniha







Projekt americké školy, který zapojil děti i rodiče, podpořil čtenářské dovednosti i radost ze čtení
Na americké základní škole zapojili žáky a rodiče do projektu společného čtení, popisuje blog Literacy Daily.
V rámci projektu četli všichni rodiče i děti ve stejném čase konkrétní kapitolu vybrané knihy (Myš a motorka od Beverly Cleary). Rodiče byli pozváni na zahajující setkání, kde byli seznámeni s průběhem projektu, rozvrhem čtení kapitol a způsoby, jak si čtení knihy společně s dětmi co nejvíc užít. Dostali odkaz na webovou stránku, kterou škola pro projekt založila, a kromě organizačních informací sem dávala i videa s nejrůznějšími hosty předčítajícími vybrané pasáže. Každá rodina dostala svůj výtisk knihy. Rodiny, ve kterých se mluvilo převážně španělsky, dostaly knihu ve svém jazyce. Denně byla rozhlasem vyhlášena otázka ke knížce a žáci psali odpovědi na kousky papíru. Zatímco žáci téma diskutovali s učiteli ve třídách, jejich písemné odpovědi byly sesbírány a v ředitelně se z nich losoval vítěz sladké odměny.
Společné čtení jedné knihy v celé škole vzbudilo u žáků ohlas a pomohlo sdílet nadšení ze čtení napříč třídami i rodinami. Učitelé se také snažili pomoci těm žákům, jejichž rodiče se nezapojili, a předčítali jim některé kapitoly sami. Při diskuzi o jednotlivých kapitolách se navíc zároveň plnily školské osnovy.
Projekt přinesl čtení i do rodin, které si nemohou dovolit investovat do knížek nebo samy nemají ke čtení vztah. Finanční náklady pro školu jsou pouze na dostatečné množství výtisků vybrané knihy, a potom případně na ceny v loterii (webové stránky nejsou nutnou součástí). Dopad projektu byl jednoznačný – rodičům i dětem přinesl nový prostor pro sdílení čtení, dojmů z knihy nebo pro diskutování nad tím, proč autorka v knize píše právě to, co píše. Na konci se zdálo, že celé společné dobrodružství trvalo příliš krátce.