
Newsletter #4


V dnešním newsletteru navážeme na model E-U-R a ukážeme vám, jak jej začlenit do konkrétní výukové lekce. Využijeme metodu, která má celou řadu variant a umožňuje různorodé využití napříč obory na základní i střední škole.
Proč to máte zkusit?
V hodině nenásilně zapojíte žáky do skupinové práce a dáte jim prostor pro evokaci jejich vlastních znalostí k tématu. Kromě toho jim umožníte téma zpracovat z několika úhlů či podle různých kritérií a každý žák dostane příležitost se do práce zapojit dle jeho zkušeností, motivace či tempa. Samotná práce s textem zde není cílem, ale prostředkem pro propojení stávajících znalostí žáků s novými a uvede je do dalších souvislostí. Zní to zajímavě?
Jak na to?
Ve variantě, kterou jsme pro vás připravili, rozdělíte žáky v úvodu hodiny do skupin: počet skupin je dán např. počtem témat/textů, se kterými budou pracovat. V každé skupině bude přibližně stejný počet žáků. K rozdělení můžete využít karty Hraní rolí (žáci se seskupí podle karet rolí, které v počtu žáků třídy z balíčku připravíte) nebo podle barev fixů (rozdejte fixy různých barev a žáci se podle nich rozdělí apod.).
Evokace
Každá skupina obdrží jedno téma nebo podtéma, fix odlišné barvy a list většího formátu (A2 nebo flipchartový papír), který si rozdělí svislou a horizontální čarou na 4 obdélníky, uprostřed umístí název tématu. Každý ze 4 obdélníků bude vyhrazen pro jinou skupinu informací, které si připravíte podle konkrétního tématu. Například 1. obdélník – obecné informace o tématu (charakteristika, historie, popis apod.), 2. obdélník – výhody (přínosy, příčiny apod.), 3. obdélník – nevýhody (negativa, důsledky) tématu, poslední obdélník je určen pro informace nové a v této části hodiny jej skupiny ponechají prázdný. Skupiny mají za úkol si vybavit a zapisovat všechny jim známé informace k tématu do obdélníků 1 až 3. Vyhraďte jim dobu např. 5 minut. Poté se všechny skupiny posunou o 1 místo, přečtou si všechny zapsané informace a mají za úkol (fixem barvy své skupiny) doplnit, co dalšího k tématu vědí a na listu zatím není uvedeno. Toto střídání proběhne ještě tolikrát, aby se skupiny postupně dostaly opět ke svému původnímu tématu. Můžete zvolit i posunování papírů namísto skupin.
Důležité je, že v této fázi dochází k vybavování si známých informací a ke společné diskuzi – žáci mohou průběžně k již zapsaným informacím doplňovat otazníky či křížky pokud jsou jim nejasné či s nimi nesouhlasí. Každý žák má prostor se zapojit.
Uvědomění – práce s textem
Nyní si skupiny přečtou všechny zapsané informace na svých papírech. Vy jim mezitím rozdejte texty, které si každý samostatně přečte a po přečtení žáci společně dopisují do 4. obdélníku informace, které získali z textu a jsou pro ně nové a důležité..
Reflexe
Následuje společné sdílení informací, skupiny se střídají v prezentaci svých zápisů, shrnují podstatné informace a upozorňují na ty, které se dozvěděli jako nové (od ostatních skupin i z textu). Nejasné informace (? a x) by měly být společně v reflexi vysvětleny.
Ukázka listu pro téma Energie. Skupiny zpracovávají různé zdroje energií (jaderná, větrná, solární, tepelná, vodní) z různých úhlů pohledu.
Ač může při prvním čtení vypadat metoda složitě a náročně pro učitele, vaše role bude převážně přípravná (volba vhodných textů), využít lze i vhodné texty z učebnice. Během hodiny budou pracovat téměř již hlavně žáci, vy si užijete roli průvodce, který vytváří podmínky, aby se mohli žáci učit sami, a který je jim v případě potřeby oporou se svými odbornými znalostmi.
Využít lze i jednodušší varianty, kdy jsou na papírech uvedeny například pouze jednotlivé otázky či témata a žáci je mohou doplňovat ve skupinách i jednotlivě při volném pohybu ve třídě. Otázky na listy mohou volit i samotní žáci apod.
Další inspiraci k metodě najdete na stránkách Kritického myšlení, které je u nás průkopníkem v oblasti čtenářské gramotnosti a kritického myšlení.