
Dialogové čtení dětem


Na čtení děti nejlépe připraví pravidelné předčítání knížek, nemá být ale jen pasivní.
Prohlížení obrázkových knih, počet knih, které má rodina doma, a to, zda čtou rodiče nebo starší sourozenci, jsou klíčové faktory ovlivňující připravenost nastupujících školáků ke čtení. Nejlépe jsou na tom děti, kterým rodiče čtou tři- a vícekrát týdně. Předčítání buduje jejich slovní zásobu, zvukovou strukturu textu, pochopení významu písemného projevu, strukturu jazyka a celých příběhů, trénuje pozornost a vede k radosti ze čtení. Způsob čtení dětem je ale stejně důležitý jako jeho časová frekvence – server Reading Rockets.org představuje metodu dialogového čtení, které vtahuje dítě do příběhu a pomáhá mu podílet se na jeho čtení.
Základní metodou je krátký dialog, ve kterém se rodič dítěte na něco ke knížce zeptá, ocení jeho odpověď, kterou zároveň rozšíří, a vyzve ho k zopakování rozšíření informace („Co je to?“ „Náklaďák.“ „Ano, správně, to je velké červené hasičské auto. Řekni hasičské auto.“). Kromě úplně prvního čtení/prohlížení knihy by měl takový rozhovor proběhnout na každé stránce. Čím vícekrát je kniha čtena, tím méně by se mělo skutečně číst a víc informací nechat říct dítě.
Úvodní otázka se ale neomezuje jen na „co je to“, metoda dialogového čtení využívá pět typů dotazů:
- doplnění slov do vět („měla babka čtyři ______“),
- otázky na předchozí děj („co se mašince minule stalo?“),
- otevřené otázky nejvhodnější k detailnějším kresbám („co se na tomhle obrázku děje?“),
- otázky co/kde/kdy/proč/jak pro nabývání slovní zásoby („jak se tomuhle říká?“),
- vzdálené otázky, které propojují knížku se zážitky dítěte a rozvíjí jeho komunikační schopnosti („pamatuješ, jak jsme šli minulý týden do ZOO, které z těchto zvířátek jsme tam viděli?“).
Posledně jmenované jsou spolu s otázkami na minulé děje těžké a vhodné až pro čtyř- nebo pětileté děti. Dialogové čtení bude děti bavit, jen pokud je množství otázek nezahltí a pokud je střídají čtené pasáže. Důležité je nemít pořád stejný scénář, obměňovat typy otázek a jejich pořadí a zpestřovat čtení dětem tak, aby je co nejvíce bavilo. Dialogové čtení může přinést dětem několik měsíců rozvoje čtenářských dovedností navíc jen za pár týdnů, což se prokázalo u dětí z nejrůznějších geografických oblastí a socioekonomických poměrů.