Články
motiv3.jpg

Dialogové čtení dětem

AutorScio
Publikováno07.11.2016
Zatím nehodnoceno.

Na čtení děti nejlépe připraví pravidelné předčítání knížek, nemá být ale jen pasivní.

Prohlížení obrázkových knih, počet knih, které má rodina doma, a to, zda čtou rodiče nebo starší sourozenci, jsou klíčové faktory ovlivňující připravenost nastupujících školáků ke čtení. Nejlépe jsou na tom děti, kterým rodiče čtou tři- a vícekrát týdně. Předčítání buduje jejich slovní zásobu, zvukovou strukturu textu, pochopení významu písemného projevu, strukturu jazyka a celých příběhů, trénuje pozornost a vede k radosti ze čtení. Způsob čtení dětem je ale stejně důležitý jako jeho časová frekvence – server Reading Rockets.org představuje metodu dialogového čtení, které vtahuje dítě do příběhu a pomáhá mu podílet se na jeho čtení.

Základní metodou je krátký dialog, ve kterém se rodič dítěte na něco ke knížce zeptá, ocení jeho odpověď, kterou zároveň rozšíří, a vyzve ho k zopakování rozšíření informace („Co je to?“ „Náklaďák.“ „Ano, správně, to je velké červené hasičské auto. Řekni hasičské auto.“). Kromě úplně prvního čtení/prohlížení knihy by měl takový rozhovor proběhnout na každé stránce. Čím vícekrát je kniha čtena, tím méně by se mělo skutečně číst a víc informací nechat říct dítě.

Úvodní otázka se ale neomezuje jen na „co je to“, metoda dialogového čtení využívá pět typů dotazů:

  1. doplnění slov do vět („měla babka čtyři ______“),
  2. otázky na předchozí děj („co se mašince minule stalo?“),
  3. otevřené otázky nejvhodnější k detailnějším kresbám („co se na tomhle obrázku děje?“),
  4. otázky co/kde/kdy/proč/jak pro nabývání slovní zásoby („jak se tomuhle říká?“),
  5. vzdálené otázky, které propojují knížku se zážitky dítěte a rozvíjí jeho komunikační schopnosti („pamatuješ, jak jsme šli minulý týden do ZOO, které z těchto zvířátek jsme tam viděli?“).

Posledně jmenované jsou spolu s otázkami na minulé děje těžké a vhodné až pro čtyř- nebo pětileté děti. Dialogové čtení bude děti bavit, jen pokud je množství otázek nezahltí a pokud je střídají čtené pasáže. Důležité je nemít pořád stejný scénář, obměňovat typy otázek a jejich pořadí a zpestřovat čtení dětem tak, aby je co nejvíce bavilo. Dialogové čtení může přinést dětem několik měsíců rozvoje čtenářských dovedností navíc jen za pár týdnů, což se prokázalo u dětí z nejrůznějších geografických oblastí a socioekonomických poměrů.

zdroj
Pro hodnocení musíte být přihlášeni.

0 komentářů

 

Chcete diskutovat? Stačí se jen přihlásit.

Bez komentáře. Buďte první.

Nejčtenější články

Newsletter #1 - Pětilístek a Diamant

Rádi bychom vás podpořili ve vaší snaze rozvíjet u žáků čtenářskou a matematickou...

23.05.2019

Newsletter #2 - Grafické organizéry

Dnes vám blíže představíme grafické organizéry (též jen organizéry). Proč grafické organizéry používat?...

21.06.2019

7 čtenářských technik, které stojí za to vyzkoušet – díl 1.

Hledáte tipy na čtenářské aktivity, které vám pomohou s rozvojem čtenářské gramotnosti? Máme pro...

07.08.2018