Články
Včela medonosná

Jak se hraje se včelou medonosnou

AutorJana
Publikováno6. 2. 2017

Pozor na žihadla!

Dnes bych ráda vyvrátila předsudek, že se čtenářské dovednosti rozvíjejí zejména v hodinách češtiny. To aspoň slýchávám i od samotných učitelů – není na to čas, musíme stihnout probrat látku, češtináři na to mají času a prostoru víc.

Račte se mnou vstoupit do výuky biologie, konkrétně sociálního hmyzu a pozor na žihadla!

Učitelka místo suchého čtení odborného textu využila jedné z metod kritického myšlení – hraní rolí. Na začátku hodiny byly na flipchartu napsané role:

  • Vypravěč – převypráví příběh včel ostatním
  • Hledač slov – vyhledává v textu neznámá slova (mají k dispozici tablet s připojením na internet a encyklopedii hmyzu)
  • Tazatel – klade otázky, které ho k textu napadnou
  • Ilustrátor – vytvoří obrázek k textu

Před rozdáním textu (oboustranný list) blíže vysvětlila role i jejich význam, doplnila společně s dětmi odpovědi na otázky. Pak nechala děti, aby se samy zapsaly ke konkrétní roli (kupodivu se to obešlo bez hádání a rvaček). Nutno ještě podotknout, že ve „třídě“ byli namíchaní páťáci, šesťáci a pár sedmáků. Stejné role se sešly v jednom koutku, dostaly stejný text a nejdřív si potichu četly první stranu textu.

A protože nejsem zvyklá stát pasivně, hned jsem se (se svolením dané skupinky) přidala k vypravěčům. Bylo ticho asi 5 minut a pak jsme si mezi sebou začali sdělovat případné nejasnosti v textu.

A škatulata, hejbejte se z místa na místo teď! V prostoru třídy se seskupily role tak, aby byly ve skupince namíchané. A sdílelo se, vysvětlovalo, kladly se otázky, prohlížely se obrázky – pracovní ruch. A učitelka jako průvodce jen sledovala a byla k dispozici případně poradit, navést.

Jedeme dál, další střídání, tentokrát rolí (jednoduchý princip, aby se nikdo nedohadoval), děti se posunuly podle flipchartu o řádek níž, takže Vypravěč se stal Hledačem, Hledač Tazatelem a ten zase Ilustrátorem atd. Pracujeme s druhou stranou textu.

Zkrátím to – hraní rolí na děti fungovalo, o včelách medonosných se dozvěděly jiným způsobem, a protože je to bavilo, pamatovaly si. Taky proto, že to byl příběh včely a my víme, že příběhy nás berou.

Chcete se o metodě dozvědět víc? Koukněte se sem.

Pro hodnocení musíte být přihlášeni.

1 komentář

 

Chcete diskutovat? Stačí se jen přihlásit.

Martina
21. 2. 2017
0
Zatím jsem hraní rolí zkoušela v češtině a bralo to i nečtenáře. Dovedu si to představit i při suplování, kdy letím na poslední chvíli a rozhodně nemám čas něco připravit, takhle mi stačí i text z učebnice.

Nejčtenější články

Vypravěčka – Tři příběhy v jednom od Jodi Picaultové

Baví mě složitější příběhy, kdy musíte sledovat několik dějových linií a přesuny v čase. Mám ráda...

25. 1. 2018

7 čtenářských technik, které stojí za to vyzkoušet – díl 1.

Hledáte tipy na čtenářské aktivity, které vám pomohou s rozvojem čtenářské gramotnosti? Máme pro...

7. 8. 2018

Vzorec na pochopení textu

Pochopení obsahu závisí na úrovni dekódování textu a chápání jazyka

10. 10. 2016