Trénink přemýšlení nad textem
K pochopení textu vede jeho propojení s vlastními zážitky, znalostmi nebo dříve přečtenými tituly.
Studenti lépe rozumí čtenému textu, pokud jeho obsah mohou propojit s vlastními zkušenostmi nebo znalostmi. Pokud je podpoříme vědomě tato spojení hledat před čtením, během něj i po dočtení, učíme je strategii kritického porozumění, kterou ti nejlepší čtenáři používají téměř nevědomky, uvádí server TeacherVision.com.
Myšlenkové propojení obsahu čteného textu s dosavadními poznatky vytváří podle odborníků schéma, které umožňuje zařazení nových informací a vznik nových nápadů. Strategie cíleného zasazování textu do svých vědomostí má být učena vědomě po delší dobu, aby si ji žáci osvojili a začali používat samostatně.
Jak takové učení vypadá?
Pedagog nejdříve text uvede, aby bylo zřejmé, o čem bude číst. Potom text předčítá a nahlas popisuje, jak nad jednotlivými pasážemi sám přemýšlí, formuluje spojení s vlastními zkušenostmi a znalostmi. Pro začátek poslouží obrázkové knihy (i pro starší studenty), postupně je dobré zapojit nejrůznější texty včetně poezie nebo odbornějších článků. Učitel popisuje, jak mu to, co čte, připomíná jeho vlastní zážitky („text a já“), ale plynule se vrací k textu, aby jeho příhody nepřebily obsah čteného.
Jiný model neodkazuje na zkušenosti čtenáře, ale na okolní souvislosti („text a svět“) jako historické znalosti, přírodní podmínky apod.
Poslední model propojuje text s jinými knihami čtenými s celou třídou („text a text“). Analyzuje podobnosti nebo rozdíly v jazyce, postavách nebo popisu stejných jevů z různých úhlů pohledu. Klíčové je na závěr s žáky probrat, jak jim podobné přemýšlení pomůže v pochopení textu, který právě čtou. Později jsou k „myšlení nahlas“ vyzváni žáci, kteří se snaží text vztáhnout ke svým zážitkům, znalostem světa nebo jiným knihám. Mohou k tomu použít i různé grafické organizéry nebo tabulky.
Po čase už techniku provádí samostatně, ale učitel je pravidelně vyzve k vyslovení myšlenek, aby mohl sledovat pokroky, případně pomoci s těžkostmi. K mapování vývoje schopností porozumět textu mohou studenti vést vlastní čtenářské složky.