
Doprovázené čtení


Metoda čtení v menších skupinkách s učitelem je efektivní, má být ale součástí celostního přístupu ke čtenářské gramotnosti.
Metody výuky čtení se časem postupně mění, poukazuje server Seattlepi a uvádí, že jako nejefektivnější přístup k výuce čtení se podle výzkumů ukazuje být přístup „vyrovnané čtenářské gramotnosti“, který rozvíjí všechny dovednosti potřebné pro účelnou psanou i ústní komunikaci. Nedílnou součástí tohoto přístupu je doprovázené čtení (guided reading), metoda, která klade důraz na spolupráci učitele a čtenářů v malých skupinách.
Skupinky žáků s podobnou úrovní čtení o šesti až sedmi osobách prochází společně s učitelem-průvodcem text, který odpovídá jejich úrovni, případně je o něco málo těžší. Učitel text nejdřív představí a probere s žáky ilustrace, nadpis i názvy kapitol (podnadpisy) a žáci předvídají, o čem asi text bude a co se z něj mohou naučit. Tyto aktivity ještě před čtením zvyšují podle výzkumů pozdější porozumění textu. Během čtení pak učitel se žáky trénuje výslovnost a ověřuje pochopení složitějších slovíček.
Metoda doprovázeného skupinového čtení zvýšila podle dlouhodobé studie úspěšnost žáků v učení se čtenářským dovednostem o 16 % během prvního roku po zavedení, o 28 % v druhém roce a o 32 % po třetím roce této výuky. Podrobný návod, jak metodu začlenit výuky, shrnuli již v roce 1996 autoři z Ohijské univerzity Irene Fountas a Gay Su Pinell ve své knize „Doprovázené čtení: Dobrá první výuka pro všechny žáky“. A i když se autoři zabývají výukou čtení, zdůrazňují, že v programech na zvýšení čtenářské gramotnosti musí být zohledněny i další potřebné dovednosti, zejména psaní a ústní prezentace.