Články
Strategie nejlepších čtenářů

Strategie nejlepších čtenářů

AutorScio
Publikováno22.11.2016
Zatím nehodnoceno.

Sedm myšlenkových strategií, které používají nejefektivnější čtenáři, učit je lze příkladem.

Hodně studentů si myslí, že čte obsah textu, zatímco provádí tzv. bezmyšlenkovité čtení – usínají, zatímco zírají na stránku. Opakem bezmyšlenkovitého čtení je vysoce efektivní čtení s využitím kognitivních postupů.

Hloubková studie už v devadesátých letech odhalila z verbálních zápisů myšlenkových pochodů nejefektivnějších čtenářů sedm kognitivních strategií, které používají. Server Adolescent Literacy přináší jejich přehled:

  • 1. Aktivace. Postup, který se snaží z dlouhodobé paměti vyvolat všechny znalosti, které umožní pochopit současný text.
  • 2. Propojování. Navazování informací z textu na ty, které jsou mezi řádky, a na všechno ostatní, co o tématu čtenář už ví.
  • 3. Vyjasňování. Přemýšlení nad textem během čtení i po něm, aby se čtenář ujistil, že text chápe, a vyjasnil si případné nesrovnalosti.
  • 4. Vyptávání. Pokládání otázek sobě, spolužákům i učitelům a hledání odpovědí.
  • 5. Hledání. Procházení nejrůznějších zdrojů k nashromáždění potřebných informací, zodpovězení otázek, vysvětlení termínů, vyřešení problémů.
  • 6. Shrnování. Převyprávění napsaného textu vlastními slovy.
  • 7. Vizualizace. Vytvoření obrazu v hlavě nebo na papíře k lepšímu pochopení textu.

Jak tyto myšlenkové procesy učit? Memorování strategií bez jejich praktické ukázky a nácviku je oxymóron – nestrategické učení strategií. Naopak při strategickém učení je zvládnou i žáci, kteří se čtením zatím bojují.

Žáci potřebují myšlenkové procesy vysvětlit, ukázat dobré příklady, a především vidět (a slyšet) zkušeného čtenáře, který jim ukáže, jak používá konkrétní strategii v praxi. Např. shrnování je možné ilustrovat na výtazích z obsahu knih nebo nekrolozích známých osobností. Žákům je třeba vysvětlit, že shrnutí textu slouží k tomu, aby si z něj vytáhli, co je důležité si zapamatovat. A nakonec jim u čtení jednoduchého textu ukázat, jak se přemýšlí během čtení a po dočtení, když čtenář hledá vlastní slova pro shrnutí hlavní myšlenky. 

zdroj
Pro hodnocení musíte být přihlášeni.

0 komentářů

 

Chcete diskutovat? Stačí se jen přihlásit.

Bez komentáře. Buďte první.

Nejčtenější články

Newsletter #1 - Pětilístek a Diamant

Rádi bychom vás podpořili ve vaší snaze rozvíjet u žáků čtenářskou a matematickou...

23.05.2019

Newsletter #2 - Grafické organizéry

Dnes vám blíže představíme grafické organizéry (též jen organizéry). Proč grafické organizéry používat?...

21.06.2019

7 čtenářských technik, které stojí za to vyzkoušet – díl 1.

Hledáte tipy na čtenářské aktivity, které vám pomohou s rozvojem čtenářské gramotnosti? Máme pro...

07.08.2018