Články
Metoda důkladného čtení

Metoda důkladného čtení

AutorScio
Publikováno22.11.2016
Zatím nehodnoceno.

Výuková metoda, která učí děti textu hlouběji porozumět.

Metodu tzv. důkladného čtení (close reading) představuje Genia Connell na serveru Teachers. Důkladné čtení zjednodušeně znamená přečíst text několikrát pečlivě, aby mu čtenář hluboce porozuměl, nebo jak to definovali autorčini žáci: jde o to přečíst text tolikrát, abychom ho pochopili, dokázali ho vysvětlit někomu jinému a na základě textu se ptát i odpovídat.

Účelem je naučit žáky samostatně číst a chápat komplexní texty. Tato metoda však není ke každodennímu použití s každým textem. Žáci čtou text opakovaně sami, bez zásahů učitele (na rozdíl od doprovázeného čtení, guided reading), napoprvé je však vhodné jim celou metodu předvést. Čtenáři se do textu ponoří bez jakýchkoli úvodních aktivit, musí však přesně vědět, co se od nich při čtení očekává.

Genia Connell svým žákům rozdává podrobně napsané instrukce:

  1. žlutě zvýrazni nadpis, přečti si text, zamysli se, o čem hlavně text pojednává, prober to se svým partnerem,
  2. přečti si text znovu, podtrhni hlavní myšlenku každého odstavce, zakroužkuj tři až pět klíčových slov v každém odstavci,
  3. znovu se vrať k textu a najdi odpovědi k otázkám, označ je vždy číslem otázky.

Při prvním čtení se žáci s textem seznamují, při druhém si všímají jeho struktury a hlavních myšlenek, při třetím čtení pak text podrobně analyzují. Mezi každým cyklem probíhá diskuze v párech nebo malých skupinkách, učitel naslouchá a kontroluje tak úroveň porozumění. Při hledání odpovědí na otázky žáci zapisují své myšlenky do textu nebo do grafických celků.

Vhodné tréninkové texty jsou spíše kratší, bez potřeby hlubších předchozích vědomostí, zajímavé pro konkrétní žáky, s jasnými hlavními myšlenkami, přehlednou větnou skladbou a gramatikou a s běžnou strukturou celého textu (popis, srovnání, příčina a následek).

Jako největší přínos metody vidí Genia Connell hlubší diskuze žáků nad všemi články, i když se metoda zrovna přímo nepoužívá. Žáci se navzájem ptají „a kde to vidíš v textu?“ a chápou, že vrátit se k přečtenému je pro hlubší pochopení nezbytné. 

zdroj
Pro hodnocení musíte být přihlášeni.

0 komentářů

 

Chcete diskutovat? Stačí se jen přihlásit.

Bez komentáře. Buďte první.

Nejčtenější články

Newsletter #1 - Pětilístek a Diamant

Rádi bychom vás podpořili ve vaší snaze rozvíjet u žáků čtenářskou a matematickou...

23.05.2019

Newsletter #2 - Grafické organizéry

Dnes vám blíže představíme grafické organizéry (též jen organizéry). Proč grafické organizéry používat?...

21.06.2019

7 čtenářských technik, které stojí za to vyzkoušet – díl 1.

Hledáte tipy na čtenářské aktivity, které vám pomohou s rozvojem čtenářské gramotnosti? Máme pro...

07.08.2018