Jak se hraje se včelou medonosnou








Pozor na žihadla!
Dnes bych ráda vyvrátila předsudek, že se čtenářské dovednosti rozvíjejí zejména v hodinách češtiny. To aspoň slýchávám i od samotných učitelů – není na to čas, musíme stihnout probrat látku, češtináři na to mají času a prostoru víc.
Račte se mnou vstoupit do výuky biologie, konkrétně sociálního hmyzu a pozor na žihadla!
Učitelka místo suchého čtení odborného textu využila jedné z metod kritického myšlení – hraní rolí. Na začátku hodiny byly na flipchartu napsané role:
- Vypravěč – převypráví příběh včel ostatním
- Hledač slov – vyhledává v textu neznámá slova (mají k dispozici tablet s připojením na internet a encyklopedii hmyzu)
- Tazatel – klade otázky, které ho k textu napadnou
- Ilustrátor – vytvoří obrázek k textu
Před rozdáním textu (oboustranný list) blíže vysvětlila role i jejich význam, doplnila společně s dětmi odpovědi na otázky. Pak nechala děti, aby se samy zapsaly ke konkrétní roli (kupodivu se to obešlo bez hádání a rvaček). Nutno ještě podotknout, že ve „třídě“ byli namíchaní páťáci, šesťáci a pár sedmáků. Stejné role se sešly v jednom koutku, dostaly stejný text a nejdřív si potichu četly první stranu textu.
A protože nejsem zvyklá stát pasivně, hned jsem se (se svolením dané skupinky) přidala k vypravěčům. Bylo ticho asi 5 minut a pak jsme si mezi sebou začali sdělovat případné nejasnosti v textu.
A škatulata, hejbejte se z místa na místo teď! V prostoru třídy se seskupily role tak, aby byly ve skupince namíchané. A sdílelo se, vysvětlovalo, kladly se otázky, prohlížely se obrázky – pracovní ruch. A učitelka jako průvodce jen sledovala a byla k dispozici případně poradit, navést.
Jedeme dál, další střídání, tentokrát rolí (jednoduchý princip, aby se nikdo nedohadoval), děti se posunuly podle flipchartu o řádek níž, takže Vypravěč se stal Hledačem, Hledač Tazatelem a ten zase Ilustrátorem atd. Pracujeme s druhou stranou textu.
Zkrátím to – hraní rolí na děti fungovalo, o včelách medonosných se dozvěděly jiným způsobem, a protože je to bavilo, pamatovaly si. Taky proto, že to byl příběh včely a my víme, že příběhy nás berou.
Chcete se o metodě dozvědět víc? Koukněte se sem.